Przy prowadzeniu własnej firmy koszty to bardzo ważny aspekt. Z jednej strony mają negatywny wydźwięk, bo wiążą się z wydawaniem środków. Jednak z drugiej strony, dzięki kosztom można płacić mniejszy podatek. Jeśli firma wchodzi na pewien pułap przychodów, to wręcz szuka kosztów, tak by nie być zobligowanym do zapłaty sporego podatku. Lepiej zawsze spożytkować pieniądze na zakup nowych dóbr czy usług i obniżyć podatek niż oddawać bardzo wysoką daninę do Urzędu Skarbowego co miesiąc.

Koszty firmowe: ogólne zasady

Wielu młodych przedsiębiorców boryka się z problemem, co można, a czego nie można zaliczyć w koszty firmowe. Najogólniej rzecz ujmując, wszystkie wydatki związane z działalnością firmy zaliczają się do kosztów firmowych. Niektóre konkretne przykłady są objęte regulacjami prawnymi, ale większość kosztów nie. Wszystko zatem zależy od interpretacji księgowej przedsiębiorstwa i tego, czy ewentualnie Urząd Skarbowy przyjmie ją i także uzna dany koszt za uzasadniony z punktu widzenia firmy. Jeśli nie, to zakwestionuje daną fakturę i może prosić przedsiębiorcę o wyjaśnienia. Trzeba zatem zawsze mieć powód dla którego uznało się dany wydatek za konieczny czy przydatny w prowadzeniu biznesu.

Koszty firmowe: przykłady wydatków

Jakie są typowe przykłady kosztów firmowych, które wiele firm ponosi i może bez obaw wpisać do księgi przychodów i rozchodów? Do kosztów firmowych mogą się zaliczać:

  • Czynsz wynajmu biura lub magazyn
  • Opłata za wynajem miejsca w coworkingowej pracowni
  • Proporcjonalna część czynszu za mieszkanie prywatne, w którym jest wyznaczona przestrzeń do pracy, jeśli masz jednoosobową działalność gospodarczą zarejestrowaną w mieszkaniu,
  • Rachunki za wodę, prąd, gaz, Internet – także prywatne, jeśli działalność jest jednoosobowa i prowadzona z domu oraz zarejestrowana w mieszkaniu; zalicza się wtedy w koszty proporcjonalną ich część,
  • Wydatki związane z zakupem sprzętu komputerowego:  laptopa, komputera, drukarki, skanera, tabletu oraz akcesoriów jak oprogramowanie, tonery, tusze, papier do drukarki, klawiatury, myszki, słuchawki i inne niezbędne w pracy,
  • Koszt subskrypcji oprogramowania np. Office czy programu antywirusowego,
  • Wydatki na meble i akcesoria biurowe, jeśli masz biuro oraz wydatki na środki czystości, kawę,  herbatę,
  • Koszt zatrudnienia księgowej lub wykupu usług księgowości online,
  • ZUS i podatki – dochodowy, VAT, jeśli dotyczy
  • Koszt prenumeraty pism branżowych
  • Wydatki na zakup książek branżowych,
  • Koszty związane z samochodem służbowym lub prywatnym, które jest także wykorzystywane do celów służbowych (paliwo, serwis, polisa),
  • Koszty związane z promocją, reklamą, jak druk plakatów, ulotek, ale też przygotowanie strony www, jej promocja i pozycjonowanie czy koszt umieszczenia reklam w social media,
  • Koszty wyjazdów służbowych, na przykład na szkolenia czy konferencje,
  • Opłaty urzędowe, skarbowe, pocztowe i za usługi kurierskie, a także opłaty za taksówki, jeśli korzysta się z niej służbowo,
  • Opłaty za abonament telefonu służbowego,
  • Wydatki reprezentacyjne, czyli na kolację lub kawę z klientem albo małe prezenty w dowodzie uznania, jednak trzeba bardzo ostrożnie do nich podchodzić, bo zbyt wystawne wydatki reprezentacyjne przykuwają uwagę Urzędu Skarbowego.

Koszty firmowe: nietypowe przypadki

Wszystkie powyższe przykłady kosztów firmowych są dość oczywiste i standardowo występują w wielu firmach. Zdarza się jednak, że do kosztów można zaliczyć wydatki, które w pierwszej kolejności w ogóle nie kojarzą się ze służbowymi. Związane jest to ze specyfiką danej branży. Do takich przykładów należą:

  • Wydatki na alkohol oraz żywność, gdy jesteś blogerem kulinarnym lub firmą cateringową, albo masz sklep; także w sytuacji, gdy Twoja firma zapewnia degustację potraw czy wina na targach lub szkoleniu,
  • Wydatki na karmę dla psa lub kota, jeśli w firmie jest magazyn, a pies strzeże go lub kot jest „zatrudniony” do łapania myszy,
  • Wydatki na ubrania – ubrania robocze dla pracowników fizycznych, ale też ubrania zwykłe, jeśli jesteś blogerem modowym albo potrzebujesz reprezentatywnych ubrań dla pracowników na targi promocyjne,

Wydatki związane z eventami kulturalnymi, czyli na bilety na koncerty, do kina, teatru, opery, jeśli zajmujesz się profesjonalnie pisaniem recenzji kulturalnych lub te bilety są nagrodą w urządzanych promocyjnie konkursach w Internecie czy w sklepie, albo dajesz je pracownikom z okazji świąt czy rocznicy pracy.

zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *